Projekty Erasmus +

Szkolny projekt Erasmus+: Woda – jej rola, znaczenie i ochrona w różnych krajach. Projekt na okres: 2024.06.01 - 2025.08.31

Drodzy Uczniowie,

w ramach projektu Erasmus+ nasza szkoła organizuje wyjazdowy projekt mobilności uczniów, który skupia się na temacie wody – jej roli, znaczeniu i ochronie w różnych krajach.

Udział w projekcie umożliwi Wam poznanie nowych kultur, rozwinięcie kompetencji językowych oraz nawiązanie międzynarodowych przyjaźni. Będziecie mieli okazję uczestniczyć w warsztatach, wykładach i zajęciach terenowych związanych z tematyką wody. Jednocześnie, w ramach wymiany uczniowskiej, będziemy również gościć u siebie uczniów z innych krajów.

W związku z rozpoczęciem naboru do szkolnego Erasmusa, zapraszamy chętnych uczniów do wypełnienia ankiety i złożenia jej w sekretariacie szkoły.

Oba dokumenty znajdują się na stronie PLO1 i w sekretariacie głównym.

Termin składania podań – 29.11.2024.

Koordynatorki projektu:
Aleksandra Szymańska
Alicja Wujec-Kaczmarek

During the workshop sessions organized at our school as part of the Erasmus+ project, participants closely examined the phenomenon of the water cycle in the environment.

Water is a substance known to everyone. We drink it, wash in it, swim in it, and sometimes we are not pleased when it falls on us from the sky as rain. We are so accustomed to it that we don’t realize what a valuable resource it is in the universe. Our planet has abundant water resources, but only a small part of it is available to us.

Water circulates in nature in a cycle that includes the following stages: water accumulation on Earth due to precipitation – evaporation – condensation – condensation.

Obieg wody w przyrodzie - gromadzenie, parowanie, kondensacja, skraplanie.
Źródło:https://rodzicielskieinspiracje.pl/obieg-wody-w-przyrodzie-opis-i-pdf-do-druku-za-darmo/

During the session, we conducted a simulation of cloud formation. We created our own cloud in a jar!

The experiment allowed us to determine what atmospheric conditions must be met for clouds, like the ones we observe in the sky, to form.

If you want to learn more about the water cycle in nature, check out this website:

https://www.australianenvironmentaleducation.com.au/activities/water-cycle-experiments/

„Partnerstwo w Edukacji” - Mobilność Job Shadowing Litwa Alytus 8-14.09.2024 r. Projekt nr: 2023-1-PL01-KA121-SCH-000126469

Erasmus + Write Your Future i TEACH - projekt na lata 2019-2023

Erasmus plus Write Your Future

Mamy przyjemność ogłosić, że w naszej szkole rozpoczynają się działania w ramach pierwszego projektu Erasmus Plus Edukacja Szkolna zatytułowanego Write Your Future.

W projekcie biorą udział średnie szkoły partnerskie z czterech krajów: Polski, Czech, Węgier i Łotwy. Projekt ma na celu: popularyzację twórczego pisania po polsku i po angielsku, zbudowanie międzynarodowego forum przeznaczonego na publikację Waszej twórczości pisarskiej i translatorskiej, nawiązanie współpracy ze szkołami w krajach naszego regionu Europy i umożliwienie bezpośrednich kontaktów pomiędzy naszymi uczniami.

Zachęcamy do udziału.

Szkolny koordynator projektu: Alicja Wujec-Kaczmarek

Jesteśmy po pierwszym międzynarodowym spotkaniu, które odbyło się w Szeged na Węgrzech w dniach 24-28 listopada 2019. W spotkaniu wzięły udział dyrektorki partnerskich szkół, nauczycielki koordynatorki oraz wybrani nauczyciele biorący udział w projekcie. Uczestnicy poznali się nawzajem, zobaczyli, jak pracuje dwujęzyczna szkoła węgierska, omówili najbliższe spotkanie projektowe i zaplanowali kolejne działania.
Pierwsze etap projektu w naszej szkole to organizacja warsztatów twórczego pisania (po polsku i po angielsku), warsztaty translatorskie i udostępnienie strony internetowej do publikacji Waszych tekstów.

Pierwszy wyjazd projektowy z udziałem uczniów odbędzie się w marcu 2020 do szkoły w Usti nad Łabą w Czechach. W imieniu organizatorów zapraszam do aktywnego udziału w projekcie.

Szkolny koordynator projektu: Alicja Wujec-Kaczmarek

Erasmus plus Write Your Future

Pierwsze warsztaty projektowe za nami. W ciągu dwóch dni warsztatowych (4-5 lutego 2020) mieliśmy przyjemność spotkać się i popracować twórczo z niezwykłymi osobami.

Pierwszy dzień i pierwsze spotkanie z panią Elżbietą Olak-Posadzką, anglistką z PLO nr V w Opolu i poetką, objęło rozmowy o twórczości poetyckiej naszej gościny, która właśnie wydała tomik wierszy Otulina. O pisaniu pamiętników i o tym jak pisać kreatywnie, jak zacząć pisać i kiedy skończyć, oraz jak wygląda poezja, która nie pojawia się w szkole.

Uczestnicy warsztatów pracowali na minimalistycznych wierszach E. E. Cummingsa, oraz na poezji opolskich twórców Jacka Podsiadły, Tomasza Różyckiego, Jacka Gutorowa i Kordiana Michalaka. Na zakończenie spotkania z panią Elżbietą Olak-Posadzką, powstały limeryki po polsku (przykłady limeryków Wisławy Szymborskiej) i po angielsku (przykłady twórców brytyjskich).

Kolejne zajęcia warsztatowe poprowadziła nasza ulubiona Amerykanka w Opolu – Julia Dickenson, stypendystka Fulbrighta, która, oprócz pracy na uniwersytecie, spędza wtorki na lekcjach angielskiego w naszej szkole, a popołudnia w Wojewódzkiej Bibliotece Obcojęzycznej w Opolu, bezpłatnie prowadząc konwersatoria dla wszystkich chętnych. Julia zapoznała uczestników warsztatów z techniką blackout poems, a wiersze, które dzięki niej powstały wyraźnie wykazały niezwykłą błyskotliwość i kreatywność piszących.

Drugi dzień również obfitował w ciekawe wydarzenia. Pierwszy gość Rafał Włodarczyk, anglista, pracujący w PLO nr V, specjalizujący się w tłumaczeniach, poprowadził spotkanie o sonetach w poezji. Przedstawił sonety Petrarki i zapoznał uczestników z wybranymi sonetami Szekspira, które po roboczym przetłumaczeniu okazały się zupełnie niezwykłe. Uczniowie porównali tłumaczenia 130 sonetu Szekspira wykonane przez dwóch sławnych polskich tłumaczy Szekspira: Michała Słomczyńskiego i Stanisława Barańczaka, i przedyskutowali różnice. Po tym interesującym wykładzie i dyskusji, w ramach doświadczeń kulturowych i międzypokoleniowych, uczniowie tłumaczyli teksty piosenek Stinga.

Kolejne spotkanie poprowadził dr Sławomir Kuźnicki, anglista, pracownik Uniwersytetu Opolskiego, poeta. Wykład-prezentacja-słuchowisko na temat Niny Simone, jej muzyki, działalności na rzecz zniesienia segregacji rasowej i trudnego życia był niezwykle poruszający.

Wszystkie wykłady odbyły się w języku angielskim, w warsztatach uczestniczyły 22 osoby z klas pierwszych, a koordynatorem był nasza anglistka pani Alicja Wujec-Kaczmarek.

Kolejne spotkanie wkrótce!

„I tylko to, co opowiedziane, jest jedyną możliwą wiecznością.
Żyjemy w tym, co opowiedziane.”

Wiesław Myśliwski, Traktat o łuskaniu fasoli

2.10.2020 r. w ramach międzynarodowego projektu „Write your future” odbyły się warsztaty pisarskie, w których udział wzięli uczniowie klas pierwszych i drugich naszego liceum. W specjalnie zaaranżowanej sali, której nastrój miał sprzyjać kreatywności, młodzi literaci pisali opowiadania. Inspirację była muzyka i stopniowo ujawniane najróżniejsze rekwizyty. Powstały naprawdę niezwykle interesujące utwory. Niedługo będzie można je przeczytać na stronie projektu. Twórcom gratulujemy i czekamy na ich kolejne opowiadania.

Katarzyna Madera i Aleksandra Tokarek 

Projekt Erasmus plus TECH

Przez ostatnie dwa lata nasze liceum brało udział w projekcie Erasmus plus zatytułowanym TEACH. Projekt polegał na wymianie doświadczeń między reprezentantami placówek doskonalenia nauczycieli i szkół następujących państw Estonia, Hiszpania, Polska, Włochy, w kontekście szeroko rozumianej edukacji włączającej. Współpraca zakładała także opracowanie uniwersalnych materiałów szkoleniowych i dydaktycznych, które zostały udostępnione nauczycielom polskich, estońskich, włoskich oraz hiszpańskich szkół.

Zapraszamy nauczycieli do skorzystania z materiałów dydaktycznych zawartych w dwóch kursach. Pierwszy, przygotowany przez pracowniczki MCWE w Opolu, panią M. Chełmińską psychologa, Panią A. Wujec Kaczmarek konsultantkę i panią K. Vidę edukatorkę, zatytułowany Narzędzia  cyfrowe w  edukacji włączającej omawia typowe problemy dzieci   i młodzieży związane z zaburzeniami zdolności poznawczych czyli pamięci, uwagi, koncentracji itd. oraz prezentuje narzędzia cyfrowe szczególnie użyteczne we wspieraniu uczniów z problemami.

Link do materiałów: https://tinyurl.com/4j738kzp

Drugi, przygotowany przez metodyków z placówki doskonalenia nauczycieli w Tallinie w Estonii, dotyczy nowoczesnej organizacji przestrzeni w klasie i szkole. Nietradycyjny układ mebli, pomocy naukowych i podział na strefy zadaniowe sprzyja lepszej integracji uczniów, rozwojowi ich autonomii oraz rozwojowi umiejętności miękkich.

Materiał podzielony jest na 4 lekcje, z których ostatnia koncentruje się na praktycznych wskazówkach dla wychowawców jak zmieniać przestrzeń w klasie.

Link do materiałów: https://mcwe.opole.pl/projekty/projekty-erasmus.html

Scroll to Top
Skip to content