Kadr z historii Kopernika – 80 lat tradycji i wspomnień

Jedynka na kartach historii - takie były początki...

16 maja 1945 r. w budynku przy ulicy Gosławickiej 22 (obecnie Edmunda Osmańczyka) rozpoczęło swą działalność I Państwowe Gimnazjum i Liceum Męskie w Opolu, którego dyrektorem został Franciszek Petela. W pierwszym roku szkolnym naukę podjęło 72 uczniów.
Dawny budynek szkoły.
Budynek przy ul. Gosławickiej 22 (obecnie ul. Osmańczyka) w latach 1945-1948 siedziba I LO im. Mikołaja Kopernika w Opolu
Obecny wygląd budynku przy ul. Edmunda Osmańczyka 22. Od wielu lat ma tu swoją siedzibę Zespół Szkół Mechanicznych w Opolu.
Profesor Edward Umański (nauczyciel fizyki) w gronie swoich wychowanków. Rok 1945. Profesor uczył w naszej szkole w latach 1945-1947 i 1951-1952.
Pierwsi uczniowie i absolwenci. Zima 1945-1946. Pierwszy z prawej to nauczyciel fizyki prof. Edward Umański.
Absolwenci wraz z kadrą nauczycielską_10 lipca 1948 r.
31 sierpnia 1948 r. mocą decyzji władz oświatowych I Gimnazjum i Liceum im. M. Kopernika zostało przeniesione do odnowionego budynku przy placu Staszica 1 (wówczas ul. Le Ronda, obecnie budynek Uniwersytetu Opolskiego). Dyrektorem w zreformowanej szkole został nauczyciel historii - Łazarz Brandt. Sprawował tę funkcję dwa lata. Na jego miejsce powołano nauczyciela matematyki Witolda Schmidta, który piastował to stanowisko do 1950 r.
Obecnie mieści się tu Instytut Psychologii Uniwersytetu Opolskiego.

Dyrektorzy Jedynki – to oni kształtowali tożsamość naszego liceum

Historia każdej szkoły to przede wszystkim opowieść o ludziach, którzy ją tworzyli. Wśród nich szczególne miejsce zajmują dyrektorzy – osoby, które nie tylko zarządzały codziennym funkcjonowaniem placówki, ale również kształtowały jej charakter, wartości i kierunek rozwoju. „Jedynka” zawdzięcza swoją tożsamość wielu wybitnym pedagogom, liderom i wizjonerom. Niniejszy zbiór przybliża sylwetki dyrektorów, którzy na przestrzeni lat prowadzili nasze liceum, pozostawiając trwały ślad w jego historii i w pamięci kolejnych pokoleń uczniów.

Materiały opracowano w oparciu o dokumentację i zapiski szkolne, a także dostępne źródła historyczne i archiwalne.

Franciszek Petela (1945-1948) – był wybitnym pedagogiem, organizatorem oświaty i jednym z kluczowych twórców systemu szkolnictwa średniego na Ziemiach Odzyskanych, szczególnie na Śląsku i w Opolu. Urodził się 16 października 1904 roku w Pograniczach, powiat Sambor, województwo lwowskie. W 1925 roku zdał maturę w I Państwowym Gimnazjum im. A. Mickiewicza w Samborze, a następnie studiował na Uniwersytecie im. Jana Kazimierza we Lwowie na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym, zdobywając dyplom magistra filozofii w zakresie matematyki w 1930 roku. Po zakończeniu studiów odbył służbę wojskową, uzyskując stopień podporucznika.

Swoją pracę nauczycielską rozpoczął w 1931 roku, początkowo w Żeńskim Seminarium Nauczycielskim w Jarosławiu, a następnie w VI Państwowym Gimnazjum i Liceum w Jarosławiu. W czasie II wojny światowej brał udział w wojnie obronnej 1939 roku, a w latach 1940–1945 pracował jako nauczyciel w Żeńskiej Szkole Krawieckiej w Krakowie. Po wojnie, 27 marca 1945 roku, przystąpił do organizacji I Państwowego Gimnazjum i Liceum w Opolu, które otworzył 12 kwietnia 1945 roku.

W czasie jego kadencji szkoła stała się ważnym ośrodkiem edukacyjnym w regionie. Z inicjatywy dyrektora i za aprobatą uczniów oraz nauczycieli przyjęła imię Mikołaja Kopernika, a społeczność szkolna ufundowała sztandar z napisem „I Państwowe Gimnazjum i Liceum Męskie im. Mikołaja Kopernika”. Franciszek Petela pełnił funkcję dyrektora tej szkoły do 1948 roku, a następnie w latach 1948–1950 był dyrektorem Państwowej Szkoły Rzemieślniczej w Opolu. W 1950 roku objął stanowisko dyrektora Państwowego Zespołu Szkół Budowlanych w Bytomiu, a później, w latach 1952–1969, kierował Technikum Drogowym i Technikum Samochodowym w Gliwicach.

Jego działalność na rzecz oświaty nie kończyła się na pracy dyrektorskiej. Po przejściu na emeryturę w 1969 roku, kontynuował działalność naukową, uzyskując stopień doktora nauk pedagogicznych na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach w 1973 roku. Był także autorem licznych prac z zakresu historii oświaty Śląska Opolskiego. Franciszek Petela zmarł w 1987 roku w Gliwicach, gdzie został pochowany.

Za swoje zasługi dla oświaty i organizacji szkolnictwa w powojennej Polsce został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Medalem Komisji Edukacji Narodowej oraz Złotą Odznaką Związku Nauczycielstwa Polskiego. Jego zaangażowanie w odbudowę i rozwój polskiej edukacji na Ziemiach Odzyskanych pozostaje nieocenione, a jego wkład w system edukacji na Śląsku i w Opolu pozostaje trwałym świadectwem jego oddania sprawie oświaty.

Łazarz Brandt (1948-1950) – był nauczycielem historii i działaczem oświatowym. Urodził się 24 czerwca 1916 roku w Krakowie. Po ukończeniu Gimnazjum im. Nowakowskiego w Krakowie podjął studia na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego, które jednak zostały przerwane przez wybuch II wojny światowej. Po rozpoczęciu wojny przedostał się do Brzeżan (woj. tarnopolskie), gdzie w okresie okupacji sowieckiej pracował jako nauczyciel w Szkole Powszechnej. W czasie okupacji hitlerowskiej wykonywał pracę fizyczną w gospodarstwie rolnym. W 1944 roku został dyrektorem Szkoły Powszechnej w Brzeżanach.

Po zakończeniu wojny, w 1945 roku, podjął pracę w I Państwowym Gimnazjum i Liceum Męskim im. Mikołaja Kopernika w Opolu jako nauczyciel historii. Jego zaangażowanie w rozwój szkoły było niezwykle cenne. Po odejściu Franciszka Peteli w 1948 roku objął stanowisko dyrektora, które pełnił przez dwa lata. W okresie jego kadencji szkoła została przeniesiona do odnowionego budynku przy placu Staszica 1 (obecnie budynek Uniwersytetu Opolskiego), co było istotnym krokiem w jej rozwoju.

Po zakończeniu kadencji dyrektorskiej w 1950 roku, Łazarz Brandt kontynuował swoją karierę w administracji oświatowej. Przez wiele lat pełnił funkcje wizytatora i wicekuratora w Kuratorium Okręgu Szkolnego Opolskiego. W 1950 roku przeszedł do nowo powołanego Kuratorium, gdzie objął stanowisko kierownika Wydziału Szkół Ogólnokształcących. Od 1963 roku do przejścia na emeryturę w 1970 roku pełnił funkcję wicekuratora oświaty i wychowania w Opolu.

Łazarz Brandt był także zasłużonym działaczem Towarzystwa Wiedzy Powszechnej oraz autorem licznych prac z zakresu pedagogiki, które były publikowane w krajowych i regionalnych czasopismach pedagogicznych. Był również członkiem kolegiów redakcyjnych „Kwartalnika Nauczyciela Opolskiego” oraz „Kalendarza Opolskiego”. Jego dorobek naukowy i pedagogiczny miał istotny wpływ na kształtowanie systemu edukacji w regionie.

Zasługi Łazarza Brandta zostały docenione licznymi odznaczeniami, w tym Krzyżem Kawalerskim OOP, Medalem KEN oraz Złotą Odznaką Związku Nauczycielstwa Polskiego. Zmarł 6 lutego 1978 roku, a pochowany jest w Opolu. Jego praca i zaangażowanie w rozwój opolskiego szkolnictwa pozostawiły trwały ślad w historii regionu.

Witold Schmidt (IX-XII 1950) – nauczyciel matematyki. Piastował stanowisko dyrektora I Państwowego Gimnazjum i Liceum Męskiego im. Mikołaja Kopernika w Opolu od września do grudnia 1950 roku.

Jego kadencja przypadła na okres przejściowy w historii szkoły, po odejściu Łazarza Brandta. Po zakończeniu pracy w I Liceum Ogólnokształcącym, Witold Schmidt kontynuował swoją karierę zawodową, obejmując w latach 1960–1973 stanowisko dyrektora III Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Opolu.

Edward Sygnatowicz (1950-1954) – pracował jako nauczyciel muzyki i śpiewu oraz wiedzy o Polsce i świecie współczesnym. Prowadził również chór. Znacząco wpłynął na rozwój I Państwowego Gimnazjum i Liceum Męskiego im. Mikołaja Kopernika w Opolu. W latach 1950–1954 pełnił funkcję dyrektora tej placówki, a następnie, w latach 1951–1965, kierował III Liceum Ogólnokształcącym w Opolu. Po zakończeniu pracy pedagogicznej, Edward Sygnatowicz pozostał aktywny w środowisku edukacyjnym Opola. Zmarł 4 grudnia 1987 roku w Opolu, gdzie został pochowany na Cmentarzu Komunalnym w Opolu – Półwsi.

Piotr Grochmalicki (1954-1956) – pełnił funkcję dyrektora I Państwowego Gimnazjum i Liceum Męskiego im. Mikołaja Kopernika w Opolu od września 1954 roku do grudnia 1956 roku. Po jego kadencji szkoła została przekształcona w koedukacyjną placówkę o nazwie Szkoła Podstawowa i Liceum Ogólnokształcące TPD Nr 11, co wiązało się z utratą imienia patrona, Mikołaja Kopernika. Przywrócenie imienia szkoły nastąpiło dopiero w 1956 roku na wniosek mgr Antoniego Kmicikiewicza.​

Kazimierz Pawliszyn (1956-1966) – był nauczycielem fizyki. Urodził się w 1931 roku. Do szkół powszechnych uczęszczał w Horodence i we Lwowie. W latach 1941–1944, jako przymusowy robotnik, był zatrudniony w Cukrowni w Horodence. Po zakończeniu wojny, w 1945 roku, przyjechał wraz z rodziną do Racławic Śląskich (powiat Prudnik). Do 1946 roku pracował jako elektromonter w Okręgowych Sieciach Śląska Opolskiego (oddział w Prudniku), biorąc udział w budowie linii energetycznych.

W latach 1946–1949 uczęszczał do Liceum Pedagogicznego w Głogówku. Po złożeniu matury w 1949 roku podjął pracę nauczycielską w Szkole Podstawowej w Biedrzychowicach (powiat Prudnik), a następnie w Liceum Pedagogicznym w Opolu, gdzie pracował do 1956 roku, pełniąc od 1954 roku funkcję zastępcy dyrektora. W 1951 roku rozpoczął studia w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Gdańsku, które ukończył w 1954 roku, zdobywając dyplom nauczyciela fizyki.

Lata 1956–1966 to okres pracy Kazimierza Pawliszyna na stanowisku dyrektora Szkoły Podstawowej i Liceum Ogólnokształcącego Nr 11 w Opolu (obecnie I Liceum Ogólnokształcące w Opolu). Za jego kadencji wprowadzono istotne zmiany organizacyjne – szkoła została przekształcona w placówkę, która stała się szkołą ćwiczeń dla Wyższej Szkoły Pedagogicznej, przeniesionej z Wrocławia do Opola. Z inicjatywy dyrektora, w 1960 roku, szkoła została jedną z 36 w Polsce, a jako jedyna na Opolszczyźnie, włączona do grona Szkół Stowarzyszonych UNESCO. W 1963 roku Kazimierz Pawliszyn uzyskał dyplom magistra matematyki, kończąc studia na Wyższej Szkole Pedagogicznej w Opolu.

W okresie 1966–1973 pełnił funkcję prezesa Zarządu Okręgu Związku Nauczycielstwa Polskiego w Opolu. W 1973 roku przeszedł do pracy w Kuratorium Okręgu Szkolnego Opolskiego, początkowo obejmując stanowisko wicekuratora, a od 1980 roku pełniąc funkcję kuratora oświaty i wychowania. Po przejściu na emeryturę w 1987 roku, przez rok (1987/88) był nauczycielem matematyki w Zespole Szkół Ogólnokształcących przy Ambasadzie Polski w Moskwie. W latach 1988–1990 pracował w niepełnym wymiarze godzin na stanowisku konsultanta w Wojewódzkim Ośrodku Metodycznym w Opolu. Zmarł w 1981 roku.

Kazimierz Pawliszyn odcisnął trwały ślad w polskiej edukacji, zarówno przez swoją działalność dydaktyczną, jak i organizacyjną.

Sławomir Pilch (1966-1970) – nauczyciel fizyki. Pełnił funkcję dyrektora I LO przez cztery lata. W okresie jego kadencji wprowadzono istotne zmiany w życiu szkoły.​ Na wniosek dyrektora Pilcha, Rada Pedagogiczna ustanowiła 19 lutego Dniem Patrona Szkoły, co miało na celu uhonorowanie Mikołaja Kopernika i wzmocnienie tożsamości placówki. W tym samym czasie wprowadzono nowy wzór tarczy szkolnej, na której znalazły się łacińskie inicjały „NC” (Nicolaus Copernicus).

Po zakończeniu pracy na stanowisku dyrektora, Sławomir Pilch kontynuował karierę zawodową w Kuratorium Oświaty i Wychowania w Opolu.

Włodzimierz Malec (1970-1975) – nauczyciel matematyki, który w latach 1970–1975 pełnił funkcję dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Opolu. Jego kadencja rozpoczęła się wraz z przeniesieniem szkoły do nowego, specjalnie wybudowanego dla LO I, budynku przy ówczesnej ulicy Miczurina (obecnie ul. Licealna).

Za jego kierownictwa wprowadzono innowacyjne rozwiązania dydaktyczne, w tym utworzenie klas o profilu matematyczno-fizycznym oraz, w 1972 roku, jedynej w województwie klasy „uniwersyteckiej” dla młodzieży uzdolnionej. Te inicjatywy miały na celu podniesienie poziomu nauczania i rozwijanie potencjału uczniów w dziedzinach ścisłych.

Dyrektor Włodzimierz Malec odszedł od nas 25 lipca 2025 r., przeżywszy 87 lat. Został pochowany na Cmentarzu Komunalnym w Opolu-Półwsi.

Zdzisław Woźniak (1975-1977) – pracował w I LO od 1958 roku jako nauczyciel fizyki. W 1975 roku został mianowany dyrektorem tej placówki, zastępując Włodzimierza Malca. Niestety, ze względu na pogarszający się stan zdrowia, zrezygnował z pełnienia tej funkcji po dwóch latach, w 1977 roku. Po odejściu z placówki kontynuował pracę w Kuratorium Oświaty i Wychowania w Opolu jako wizytator przedmiotowy z zakresu fizyki.​

Tadeusz Łukowski (1977-1991) – nauczyciel biologii i przedmiotów obronnych. Urodził się 10 sierpnia 1931 r. w Sorocku (pow. Skałat, woj. tarnopolskie). W 1950 r. zdał egzamin dojrzałości w Liceum Pedagogicznym w Głogówku. Pracę nauczycielską rozpoczął bezpośrednio po ukończeniu liceum, otrzymując mianowanie na stanowisko kierownika Szkoły Podstawowej w Lasocicach (pow. Nysa). W trakcie odbywania służby wojskowej ukończył Studium Bibliotekarskie na Uniwersytecie Jagiellońskim, a w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie zdobył uprawnienia do nauczania przysposobienia obronnego w szkołach średnich. W 1953 r. został nauczycielem w I Liceum Ogólnokształcącym w Opolu.

Był wychowawcą najlepszych w województwie opolskim uczestników zawodów „Srebrnego Muszkietu” oraz zorganizował 23 obozy przysposobienia obronnego. W 1960 r. zdobył dyplom magistra biologii na Uniwersytecie Łódzkim. W latach 1973-1978 przygotował pięciu uczestników do finałów Olimpiady Biologicznej. W 1974 r. został powołany na stanowisko zastępcy dyrektora Liceum, a od 1977 r. aż do przejścia na emeryturę w 1991 r. pełnił funkcję dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego w Opolu. Po przejściu na emeryturę w 1991 r. pracował w niepełnym wymiarze godzin w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Kazimierza Gzowskiego w Opolu.

Odznaczony został Krzyżem Kawalerskim OOP, Medalem KEN oraz medalem „Za zasługi dla obronności Kraju”.

Janusz Chomiczewski (1991-1994) – rozpoczął pracę w I Liceum Ogólnokształcącym w Opolu w 1975 roku jako nauczyciel chemii. W 1991 roku objął stanowisko dyrektora szkoły, które pełnił przez trzy lata. W 1994 roku zrezygnował z funkcji i zakończył swoją działalność w oświacie, podejmując pracę poza szkolnictwem.

Bożena Żołyńska-Jastrząb (1994-2004) – była pierwszą kobietą, która objęła stanowisko dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Opolu. Przed objęciem tej funkcji przez 10 lat pełniła rolę zastępcy dyrektora. W 1994 roku, po rezygnacji Janusza Chomiczewskiego, objęła stanowisko dyrektora, które pełniła przez kolejne 10 lat, do 2004 roku.

Pod jej przewodnictwem szkoła nawiązała międzynarodowe kontakty z liceum w Gray we Francji oraz z niemiecką szkołą w Meissen. Te współprace zaowocowały trwającą do dziś wymianą młodzieży, która stała się jednym z ważniejszych elementów działalności szkoły.

Pani Żołyńska-Jastrząb kierowała szkołą w trudnym okresie, który przypadł na powódź w 1997 roku. Zarządzała odbudową szkoły i usuwaniem jej szkód, a pomoc ze strony szkół partnerskich z Francji i Niemiec była nieoceniona.

Mariusz Bochenek (2004-2013) – nauczyciel fizyki. Objął stanowisko dyrektora w roku szkolnym 2004/2005 po rozstrzygnięciu konkursu. W czasie jego dyrekcji szkoła przeszła szereg modernizacji infrastrukturalnych. Jednym z kluczowych projektów było odnowienie boiska szkolnego, które stało się dostępne nie tylko dla uczniów, ale także dla młodzieży z okolicznych osiedli. Dzięki temu poprawiły się warunki do uprawiania sportu i integracji społecznej młodzieży.​

Ponadto, Mariusz Bochenek angażował się w działania na rzecz poprawy dostępności szkoły dla osób z niepełnosprawnościami. W 2007 roku, w odpowiedzi na potrzeby uczniów z ograniczoną mobilnością, zainicjował projekt budowy windy zewnętrznej oraz podjazdu dla wózków inwalidzkich przy jednym z wejść do budynku szkoły. Dodatkowo, w czasie jego kadencji, zaplanowano modernizację łazienek, aby były one przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Zofia Godlewska (2013-2018) – nauczycielka historii. Pełniła funkcję dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 1 w Opolu, powstałego po przyłączeniu Gimnazjum nr 6 do I Liceum Ogólnokształcącego. Po likwidacji gimnazjów kontynuowała pracę jako dyrektorka Publicznego Liceum Ogólnokształcącego nr I im. Mikołaja Kopernika w Opolu. W 2018 roku, z jej inicjatywy, placówka podpisała umowę o klasach patronackich z firmą Capgemini, wprowadzając dodatkowe przedmioty, takie jak język niemiecki zawodowy i informatyka użytkowa, oraz umożliwiając uczniom zdobywanie praktycznego doświadczenia poprzez m.in. odbywanie praktyk zawodowych.

Bernarda Zarzycka (2018-nadal) – wieloletnia nauczycielka matematyki, a od 2018 roku dyrektorka Publicznego Liceum Ogólnokształcącego nr I im. Mikołaja Kopernika w Opolu. Z jej inicjatywy szkoła podpisała porozumienia o współpracy z Uniwersytetem Opolskim, Politechniką Opolską oraz Uniwersytetem WSB Merito, umożliwiając uczniom udział w zajęciach akademickich i korzystanie z zasobów tych uczelni. Zainspirowała utworzenie klasy mundurowej oraz nawiązała stałą współpracę patronacką z uczelniami wojskowymi (AWL we Wrocławiu i WAT w Warszawie). Pod jej kierownictwem placówka wzbogaciła swoją infrastrukturę o nowoczesną strzelnicę wirtualną.

Zainicjowała udział w pilotażowym programie „Szkolny Budżet Obywatelski”, zdobywając fundusze na obserwatorium astronomiczne, które zostało zamontowane na dachu szkoły. Placówka, pod jej kierunkiem, uczestniczyła również w projektach: „Licealista na rynku pracy” oraz „Bioróżnorodność”. Niedawno podpisała umowy o współpracy szkoły z firmą Struxi oraz z Domem Współpracy Polsko-Niemieckiej. Owocnie kontynuuje współpracę z firmą Capgemini, która objęła patronatem klasę lingwistyczno-biznesową. Aktywnie wspiera inicjatywy społeczne, organizując coroczne bale i koncerty charytatywne „Jedynka dla…”.

Uczestniczyła w realizacji różnych programów i projektów, m.in. we współorganizacji polsko-francuskiej wymiany młodzieży w ramach programu Erasmus+. Wzięła udział w projekcie „Równoważnik”, realizowanym przez Fundację Laboratorium Zmiany, którego celem było wprowadzenie standardów przeciwdziałania dyskryminacji. Brała udział w innych inicjatywach w ramach programu Erasmus+ oraz w Programie Edukacyjnym „Podstępne WZW” – inicjatywie mającej na celu podniesienie świadomości na temat wirusowego zapalenia wątroby typu A, B i C wśród młodzieży szkół ponadpodstawowych.

W trakcie pełnienia funkcji dyrektora została wielokrotnie uhonorowana za szczególne osiągnięcia w pracy dydaktyczno-wychowawczej, otrzymując następujące wyróżnienia:

–   08.10.2018 – Nagroda Prezydenta Miasta Opola,
– 07.10.2019 i 10.2020 – Nagroda Prezydenta Miasta Opola za zainicjowanie i realizację projektu edukacyjnego „Oswajamy Matematykę” mającego na celu przygotowanie uczniów do egzaminu maturalnego z matematyki,
–  20.10.2021 – Nagroda Prezydenta Miasta Opola,
–  10.10.2023 – Nagroda Prezydenta Miasta Opola,
–  25.10.2023 – Nagroda Opolskiego Kuratora Oświaty.

Szkoła we wspomnieniach jej absolwentów

Opolska Jedynka to miejsce, które dla wielu pozostaje w pamięci na całe życie. To tutaj kształtowały się pierwsze przyjaźnie, rodziły marzenia, a czasem także pierwsze wyzwania i sukcesy. Wspomnienia absolwentów to wyjątkowy zapis emocji, wydarzeń i ludzi, którzy tworzyli szkolną codzienność. Każda opowieść, nawet ta najprostsza, składa się na bogatą historię Liceum nr I – widzianą oczami tych, którzy kiedyś zapełniali jej ławki. Zapraszamy do podróży w czasie – do wspomnień, które budują tożsamość i przypominają, jak ważnym etapem życia była szkolna przygoda.

„(…To była mądra szkoła, bo mądrzy w niej uczyli ludzie. Uczył w niej prof. Edward Umański – fizyk – w którego wykładach fizyka formułowała się jako nauka przystępna, a zarazem ścisła, podstawowa, na co dzień przydatna i potrzebna; prof. Aleksander Justyna – polonista – który potrafił pokazać, że literaturę można rozumieć i że w niej należy szukać postępowej myśli filozoficznej i społecznej, bo ta myśl w literaturze powinna być; prof. Czesław Kurek – polonista – który pokazał jak literaturę brać czuciem; prof. Tadeusz Szewczyk, u którego historia miała obiektywne fakty jak każda nauka; prof. Roman Kłopotowski, u którego można było zobaczyć, że przedmioty kształtem, barwą i kompozycją mogą mówić jak słowa. Uczyli również inni – wszyscy oddani nam pracą i życzliwością. Za życzliwość składam im podziękowanie, za wiedzę składam im hołd.

W atmosferze przez nich stworzonej było czym żyć, były więc wielkie zainteresowania i cenne, godne pamięci dyskusje koleżeńskie z kolegami: Bilewiczem, Dziadowiczem, Gaździkiem, Rakowiczem, Szczurkiem i innymi – o wszystkim: o fizyce i matematyce, o filozofii i o tych problemach, które formują pogląd na świat…)”.

(źródło: Piotr Brodzki – absolwent 1950, To była dobra szkoła [w:] I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w 500-lecie urodzin patrona, 1973)

„(…Nikt z nas na pewno nie był geniuszem, nie tworzyliśmy „kolektywu aniołków”, nieobce nam były dwóje i „draki” a jednak… Gdyby mnie natomiast zapytać jaką upatruję przyczynę tego naszego wspólnego sukcesu, odpowiedziałbym z najgłębszym przekonaniem: atmosfera w szkole i wspaniali nauczyciele…)”.

„(…Atmosfera „pierwszego ogólniaka” sprawiła jednak, że gdy się tam przeniosłem, z miejsca zaczęło mi zależeć na dobrych stopniach i na dobrym zachowaniu. Nie dlatego, że ktoś kazał – po prostu dlatego, iż w naszej klasie – źle się uczyć nie wypadało. Koledzy nie pozwolili, a klimat był taki, iż człowiek czuł radość z sukcesu, nie mógł nie być aktywnym na lekcji, w pracy społecznej, na przerwie… Miała ta szkoła w sobie coś takiego, ze przesiadywaliśmy w jej murach od 8 rano do późnych godzin wieczornych, że wracaliśmy tu chętnie po obiedzie. Grać w koszykówkę, ping-ponga, trenować boks, uczestniczyć w próbach zespołu teatralnego, własnej orkiestry dętej, chóru i zespołu rewelersów, robić dekoracje, redagować gazetkę ścienną „Głosu Ucznia” – organ Samorządu Uczniowskiego, w którym materiały z życia szkoły zmieniało się co tydzień i w którym stawiałem pierwsze dziennikarskie kroki. Potem jeszcze szkołę zradiofonizowano i przygotowywaliśmy audycje w niewielkim studio. W wielu klasach do późna wspólnie odrabiano lekcje, a tym iż obowiązek taki nakładały samorządy klasowe na kolegów słabszych. W naszej klasie np. dwóch chłopców, którym nie bardzo chciało się uczyć, ulokowaliśmy w internacie, mimo iż mieszkali stale w Opolu. Ulokowani we wspólnych pokojach z najlepszymi, szybko „podciągnęli się” i maturę zdali gładko…)”.

„(…Czuliśmy się w tej szkole gospodarzami. Mądrość dyrektora i nauczycieli polegała między innymi na tym, iż nam zaufali, że kierowali nami dyskretnie i z daleka. Na przykład popołudniami zostawaliśmy w szkolnych murach sami, co najwyżej z woźnym i sprzątaczkami. Łączyła nas z tymi ludźmi wielka przyjaźń i wielkie zrozumienie, wiedzieliśmy, że wszystko w tej szkole jest nasze i dla nas, niczego więc na ogół nie niszczyliśmy…)”.

„(…W starszych klasach rzuciliśmy hasło: ani jedna lekcja nie może się nie odbyć. W przypadku choroby nauczyciela lub jego absencji z innych powodów, najlepsi spośród nas w danym przedmiocie

(źródło: Marek Szymański – absolwent 1952, To była dobra szkoła [w:] I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w 500-lecie urodzin patrona, 1973)

Tablo szkoły.
Tablo absolwentów naszego liceum z 1950 r.

Czwartym dyrektorem został nauczyciel wychowania muzycznego – Edward Sygnatowicz.

W roku szkolnym 1951/1952 doszło do zmiany męskiego gimnazjum na koedukacyjną szkołę, która przyjęła nazwę: Szkoła Podstawowa i Liceum Ogólnokształcące TPD Nr 11. Wraz z reformą zniknęło w nazwie szkoły imię patrona Mikołaja Kopernika. Sytuacja ta trwała do 1956 r. Rada Pedagogiczna w dniu 15 grudnia 1956 r. podjęła uchwałę o przywróceniu szkole imienia genialnego astronoma polskiego. W roku szkolnym 1954/1955, po czteroletniej kadencji, odszedł dyrektor Edward Sygnatowicz. Po nim funkcję objął  Piotr Grochmalicki i pełnił ją przez kolejne 2 lata.

Szóstym z rzędu dyrektorem został młody, energiczny nauczyciel fizyki – Kazimierz Pawliszyn (na zdjęciu pierwszy z prawej).

Uczniowie z lat 1953-56. Stoi – Ryszard Hreczkosiej, siedzą od lewej – Arnold Przywara, Norbert Jończyk, Zbigniew Mach, Janusz Malczewski.
Kadra liceum oraz uczniowie na starych fotografiach.
Dyrektor Tadeusz Łukowski (drugi z lewej)
Kadra liceum oraz uczniowie na starych fotografiach.
Dyrektor Janusz Chomiczewski
Scroll to Top
Przejdź do treści